ITALIJANSKI TENK C-1 ARIJETE LEOPARDOVA KOPIJA SA APENINSKOG POLUOSTRVA

Andrej Mlakar

Italiji je, kao sili Osovine, posle završetka Drugog svetskog rata bilo zabranjeno da se bavi proizvodnjom teškog naoružanja.

Do 1970-tih godina 20, veka, Italija se, kao članica NATO, snabdevala teškom ratnom tehnikom kopnene vojske (tenkovi, oklopni transporteri, artiljerija) iz američkih ratnih viškova.

Prvi domaći tenk, čija je proizvodnja pokrenuta, bila je kopija tenka Leopard 1 pod oznakom OF-40 Mk1 – bio je namenjen za izvoz.

Ideja da se proizvede prvi italijanski domaći tenk započela je proučavanjem svih raspoloživih tenkova u NATO paktu, kako bi konstruktori i proizvođači mogli postaviti potrebne taktičke i tehničke uslove.

Posle dužeg razmišljanj,a odlučeno je da za model budućeg novog italijanskog tenka bude izabran nemački tenk Leopard 2 uz dva bitna uslova: prvi- da se kontingent uvoznih elemenata svede na minimum i drugi- maksimalna standardizacija sa postojećim domaćim oklopnim borbenim vozilima.

Budući italijanski tenk dobio je naziv C-1 Ariete.

Prvi prototip tenka C-1 Ariete završen je 1986. godine.

Naredne 1987. završeno je šest prototipova koji su, u naredne dve godine do kraja 1989, obavili brojna testiranja.

Serijska proizvodnja tenka C-1 Ariete započela je 1994 godine.

Ukupan pogled i karakteristike tenka C-1 Ariete ukazuju da je u pitanju tenk treće generacije.

Tenk ima osnovnu konstrukciju: vozač je napred, desno , borbeno odeljenje je na sredini, u kupoli su smešteni komandir i nišandžija, koji su desno od topa i poslužilac na levoj strani.

U zadnjem delu je motoono-transmisiono odeljenje.

Osnovno naoružanje tenka je top OTO-Melara kalibra 120 mm glatke cevi dužine 44 kalibra (5.540 mm) .

Unutrašnjost tenkovske cevi je hromirana, a spolja ima termo-izolacionu oblogu. Tenkovska cev ima vertikalno klinasti zatvarač i hidrauličnu kočnicu.

Na ustima cevi postavljen je referentni sistem zakrivljenosti cevi, a na sredini se nalazi odvodnik barutnih gasova.

Top je stabilisan u obe ravni, a puni se ručno.

Od municije tenk koristi: podkalibarni projektil DS-23 koji probija sve oklopne ciljeve na daljinama od 2.500 m i višenamenski kukulativno-fragmentacijski projektil HEAT-MP sa polusaogrljivom čaurom.

Borbeni komplet tenka su 42 granate.

U kupoli tenka ugrađen je spregnut mitraljez kalibra 7,62 mm, drugi je ugrađen na kupolu.

Na bočnim stranama kupole postavljena su 2h4 bacača dimnih kutija.

Tenk je opremljen sa savremenim sistemom za upravljanjem vatrom.

Sistem pripada trećoj generaciji TURMS modularne konstrukcije, a po kvalitetu spada u svetski vrh.

Jedna od posebnih karkateristika ovog sistema je mogućnost korištenja na tri različita oklopna borbena vozila -tenk-borbeno vozilo pešadije-lovac tenkova. Osnovne komponente sistema za upravljanje vatrom su: komandirova osnovna dnevno-noćna binokularna nišanska sprava panoramskog tipa, nišandžijina periskopska dnevno-noćna nišanska sprava sa laserskim daljinomerom, elektronski balistički digitalni računar, meteosenzor, referentni sistem za merenje zakrivljenosti cevi i koherentne table članova posade .

Nišandžija ima periskopsku nezavisno stabilisanu, dnevno-noćnu nišansku spravu Galileo sa laserskim daljinomerom.

Takođe, na krovu kupole je detektor laserskog ozračenja povezanim sa ekranom za prikazivanje pretnji kod komandira tenka.

Nezavisno, stablilasana dnevno-noćna nišanska sprava može osmatrati ciljeve noću na daljini od 3.000 m i identifikovati ciljeve na daljini od 1.500 m.

Dnevno-noćna nišanska sprava Galileo je stabilisana nezavisno i sinhronizovana sa tenkovskim topom.

Uređaj ima ugrađenu primarno-stabilisanu glavu ogledala, kroz koju prolazi dnevni i noćni laserski kanal, zatim osmatračka jedinica, laserska jedinica i termovizijski kanal koji su smešteni u zajedničkom kućištu i zaštićeni čeličnim poklopcem.

Termovizijska slika sa nišanske sprave se prikazuje na ekranu komadnira tenka, kao što smo i napomenuli preko repetitora ugrađenog u komandirovu panoramsku spravu. Laesrski daljinomer ima domet 10 km, preciznost+/- 10 m. Nišandžija ima i pomoćnu teleskopsku napravu C-120.

Digitalni 16- bajtni balistički računar COPSMO prepračunava sve balističke elemente i upravlja sa vatrom i prenosi ih na optičku osmatračku nišansku spravu. Sistem za upravljanje vatrom TURMS daje podatke o položaju tenka i zakrivljenosti cevi.

Meteorološki senzor je namešten na zadnjem delu vrha kupole pod poklopcem niše. Meteosenzor se nalazi na zadnjem delu krova kupole.

Pred vozačem su ugrađena tri periskopa za osmatranje, od koga srednjeg menjaju za osmatranje noći. Punilac ima dva periskopa za osmatranje napred i levo.

Pogon tenka

Tenk C-1 Ariete pkreće italijanski četverotaktni 12 cilindrični trubodizel vodom hlađeni motor IVECO/FIAT MTC 12V jačine 895kW/t, koji omogućava berzinu do 65 km na čas. ubrzanje od 0 do 32 km na čas postiže u šest sekundi. Motro je opremljen sa dva trubopunjača sa ohlađenim vazduhom.

Sa motorom je spojena hidrodinamička transmisija IVECO/ZFLSG 3000.

Menjač i mehanizam za upravljanje su združena konstrukcijski u kinematičku celinu. U glavnom pogonu je hidrodinamični prenosnik sa mehaničkom sklopkom i hidrostatički prenosnik u pomoćnom pogonu.

Transmisija tenka je modularna, menjač mehanički i planetarni sa višelamenlnim spojnicama i kočnicama. Menjanje stepena prenosa je automatska 4+2.

Hodni deo sa obe strane ima po sesam potpornih točkova i po četiri točka nosača gusenica sa lenjivcima napred, a pognskim točkovima pozadi.

Točkovi sa duplim diksovima , a po obodu su naliveni gumom. Sistem oslanjanja je sa nezavisno torzionim vratilima i hidrauličnim amortizerima. članici gusenica su gumeno-metalnog tipa, a gusenice su širine 618 mm. Preko hodnog dela postavljeni su bočni štitnici od kompozitnog materijala ojačanog polimerom.

Oklop

Oklopno telo italijanskog tenka C-1 Ariete izrađeno je od varenih čeličnih ploča sa dodatnim ojačanim oklopom spreda. Oklop je izrađen od kompozitnog čelika i oklopa na bazi keramike. Kupola je pozadi pprodužena , nameštena na sredini oklopnog tela i izrađena od višeslojnih pancirnih ploča. Čeona strana tenka je izrazito nagnuta, a bočne strane postavljene su vertikalno.

Takođe na tenku C-1 Ariete predviđeno je postavljanje zamenjivih modula oklopa

U standardnu opremu tenka spadaju i uređaji za kolektivnu NHB zaštitu i protivpožarnu zaštitu i radio uređaj.

Italijanska armija u svom naoružanju ima 200 tenkova C-1 Ariete.

TAKTIČKO -TEHNIČKE KARAKTERISTIKE TENKA C-1 ARIETE

Naziv i oznaka tenka: C-1 Ariete;

Masa: 54 tone;

Posada: 4 člana

Dimenzije tenka: dužina 7,59 m sa topom napred, širina 3,42 m, visina 2,45 m

Motor: Dizel IVECO/FIAT MTC 12V jačine 895kW/t;

Brzina: 65 km/h

Autonomija kretanja 550 km;

Naoružanje: top kalibra 120 mm OTO-Melara ;

mitraljezi: 2h po 7,62 mm sa 2.500 metaka

Bacači dimnih kutija 2h4

Oklop: varene poloče,

Postavi komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.