GRČKI MEDIJI: SRBIJA MERKA 24 MIRAŽA 2000-5 MK 2

Andrej Mlakar

Sama Francuska kako se navodi u grčkim medijima nema ništa protiv ove priče da francuski lovci završe u Srbiji i da je cela stvar na samoj Srbiji.

Leto je uvek na Balkanu bilo inspirativno što se tiče vojski, vojnih pitanja, nabavki. Mnogo toga se diskutuje, a posebno u grčkim medijima, s obzirom da ta država i dalje nastavlja prodaju svojih viškova borbenih aviona 108 F-16C/D Block 30 za koje je zainteresovana Ukrajina i 24 lovca Mirage 2000-5 Mk 2 za kojih već ima interesanata.

Grčki sajt Enikos objavio je veliki tekst o prodaji viškova borbenih aviona grčke i to verzija Mirage 2000-5 Mk 2 i Mirage 2000 EGM koji bi trebali biti zamenjeni sa novom tranšom borbenih aviona tipa Rafal u verziji F-4.

Ovaj sajt podseća da je RV Grčke izradilo novi plan restruktuisanja avijacije u narednih 10 godina i postojanje 3 tipa lovaca 4 i 5 generacije, dok sve ostalo odlazi u penziju i prodaju.

Sajt Enikos navodi da se prodaju 24 Mirage 2000-5 Mk 2 koji su svi potpuno operativni i u savršenom stanju i osposobljeni su za nošenje krstarećih raketa SCALP-AG (britanski derivat projektila Storm Shadow) i 18 letelica EGM koji se nalaze van operativne upotrebe, ali sa dosta rezervnih delova, koji omogućavaju da se deo od tih 24 letelice vrate u letno stanje. Takođe sa ovim avionima se prodaju i 22 trubomalzna motora M-53-P2.

E, sad dolazimo do najvažnijeg dela priče o potencijalnim kupcima, među kojima se prema ovom grčkom sajtu spominje prvo Indija, pa čak i Srbija, koja je prema sajtu Enikos iskazala interesovanje da kupi avione Mirage 2000-5 Mk 2.

Inače Indija je korisnik lovaca Mirage 2000 kojih u operativnoj upotrebi ima čak 50 komada i želi da iz zadrži u operativnoj upotrebi do 2034 ili 2035, a kupovina grčkih 24 Mirage 2000-5 Mk 2 i 18 neoperativnih Mirage 2000 EGM omogućila bi taj projktovani zadatak jer bi dobili ispravne letelice, ali i letelice koje bi mogle biti odličan izvor rezervnih delova.

Kontakti sa Indijom su inače na visokom nivou, a novi interesant koji se pojavio je Srbija.

Tu sad počinje zaplet u celoj priči. Otkud Srbija. Kao objašnjenje priče Enikos navodi da Srbija ima sovjetske lovce MiG-29 i da je nedavno iskazala interesovanje za nabavku borbenih aviona Rafal F-4 i to 12 letelica. Međutim glavna prepreka u tom poslu je visoka cena ovih letelica, pa se idejno rešenje kao adekvatna zamena spominju grčki lovci Mirage 2000-5 Mk 2.

Sama Francuska kako se navodi u grčkim medijima nema ništa protiv ove priče da francuski lovci završe u Srbiji i da je cela stvar na samoj Srbiji da se pošalje zvanična ponuda da se kupe lovci Mirage 2000-5 Mk 2.

Grčkoj bi samo posao prodaje Miraža doneo kako se navodi nešto manje od milijardu dolara i time preko potreban novac da se kupi još dodatnih 12 do 16 Rafala za 114 borbenu eskadrilu u bazi Tangari.

Ono što je interesantno jeste da je nekadašnja SFRJ ispitivala francuski lovac Mirage 2000 verzije E kako bi modernizovala svoje vazduhoplovstvo i premostilo vremnski period od 10 godina dok sa proizvodnih traka ne stigne prvi jugoslovenski lovac NA koji nikad nije zaživeo.
Pokojni general Branko Bilbija inače opitini pilot bio je jedini jugoslovenski avijatičar koji je leteo na Mirage 2000. Bilbija se pohvalno izrazio o ovom avionu, ali su drugi tehnički paramteri presudili da SFRJ kupi MiG-29.

Mirage 2000-5

Ova verzija aviona poletela je prvi put oktobra 1990 -te godine i tad je dobio oznaku Mirage 2000-5. Naredne 1991. poleteo je prvi serijski proizvedeni jednosed Mirage 2000-5. Ova letelica izvezena na Tajvan i to 50 aviona koji su uvedeni u operativnu upotrebu 1997. godine. Izvezen je u UAE gde je poznat pod oznakom 2000-9. Takođe i Grčka. Ova verzija aviona postoji u dve verzije jednosedu i dvosedu koji je zadržao operativne sposobnosti jednoseda i može da služi za obuku pilota.

Visok odnos potiska/masa i električne komande daju ovom avionu odličnu manervabilnost i upravljivost. U pilotskoj kabini ugrađen je kombinovani gornji pokazivač i prikazivač u visini očiju head-up/head level display koji formiraju sliku u cilju optimalnog prikazivanja svih podataka vezanih za upravljanje, navigaciju, angažovanje ciljeva u vazduhu i na zemljii upotrebu naoružanja, dva bočna prikazivača u boji koji prikazuju sve informacije sa svih senzora i podatek o upravljanju sistemima, donji prikazivač prikazuje taktičku situaciju u vazduhu. Pilotov izbor u realnom vremenu ostvaruje se pomoću sitema HOTAS sa rukama na palici i na ručici gasa. Zahvaljujući fuziji senzora pilot Mirage 2000-5 jednoseda može da uništi cilj i u vazduhu i na zemlji, bez naročitog opterećenja.

Radar

Mirage 2000-5 ima ugrađen višemodni impulsno -Doplerov radar RDY, koji mu u lovačko presretačkim zadacima omogućava izbor više ciljeva na svim visinama i gađanje u gornjoj i donjoj polusferi. Radar RDY može da otkrije 24 cilja i da u toku skeniranja prati 8 ciljeva. Kompletna operma za ometanje i samozaštitu nalazi se unutar trupa aviona.

Naoružanje

U lovačkoj konfiguraciji Mirage 2000-5 ima dva topa kalibra 30 mm, četiri rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa MICA i dve rakete kratkog dometa IC MATRA MAGIC. Takođe Mirage 2000-5 može da nosi i rakete vazduh-vazduh sa poluaktivnim raradskim samonavođenjem Super 530D, kao i Sky Flash.

Mirage 2000-5 ima i podvesni laserski označivač TV/CT/LDP komapnije Thales što mu omogućava upotrebu bilo koju vrstu laserskog napružanja, kao i podvesni osmatrački kontejner “Demokles”.

Mirage 2000B

Mirage 2000B je dvosed koji služi za obuku pilota. Prva letelica poletela je oktobra 1983. godine. Ova letelica doživela je kasnije konverziju u verziju Mirage 2000N za dejstva nuklearnim oružjem sa distance i verzija Mirage 2000D za klasične bombarderske zadatke po ciljevima na zemlji. U bombarderskoj misiji u zadnjem delu nalazi se operater naoružanja-

Taktičko tehnički podaci za Mirage 2000-5

Dimenzije: dužina 14,36 m; visina 5,20 m, razmah krila 9,13 m:

Masa praznog aviona: 7.900 kg

Maksimalna masa po poletanju 17.000 kg

Broj podvesnih tačaka na letelici ispod krila 9;

Maksimalna brzina: 2.340 km/h;

Plafon leta: 18.000 m

Radijus leta. 1.400 km

Pogon: turboventilatorski motor M53-P2 potiksa bez dopunskog sagorevanja 6.600 daN i sa dopunskim sagorevanjem 9.700 daN

Postavi komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.