FELJTON VAZDUHOPLOVNE SNAGE LATINSKE AMERIKE 5 DEO: Vazduhoplovne snage Gvajane

AUTOR: Danko Borojević

Velika Britanija je 1796. godine od Holanđana preuzela teritoriju koju danas zauzima Gvajana. Gvajana ili službeno Kooperativna Republika Gvajana nezavisnost od britanske krune stekla je 1966. godine, zadržavši članstvo u Komonveltu. Već 1970. godine u sklopu zaokreta prema socijalističkom uređenju Gvajana je službeno proglašena Kooperativnom Republikom.

Gvajana je država u severoistočnom delu Južne Amerike, površine 214969 km2 , na zapadu graniči sa Venecuelom, na jugu sa Brazilom a na istoku sa Surinamom. Skoro 80% zemlje je pod tropskom šumom, na obali dominira plodna i obradiva nizija, u kojoj živi 90% stanovništva. Najviši vrh je Roraima sa 2835 metara na tromeđi Gvajane, Brazila i Venecuele. Najveće reke su Esekibo, Demorara, Berbice i Korentune na granici sa Surinamom. Klima je tropska, sa velikom količinom padavina. Sa oko 835 hiljada stanovnika Gvajana je retko naseljena zemlja, od tog broja 35% otpada na gradsko stanovništvo. Službeni jezik je engleski sa indijskim dijalektom. Etnički u Gvajani preovladavaju dve grupe i to istočnoindijska sa 51% i crnci i melezi sa 43%, dok Evropljana ima oko 2%. Hrišćanstvo je najzastupljenije, zatim sledi hindu religija a potom islam (9%).

ISTORIJA VAZDUHOPLOVNE KOMPONENTE ODBRAMBENIH SNAGA GVAJANE

Vazduhoplovna komponenta odbrambenih snaga formirana je 1968. godine, da bi 1973. godine vazduhoplovna komponenta preimenovana u Vazduhoplovni korpus, sa sedištem na aerodromu Timehri pored glavnog grada Džordžtauna.

Što je jako zanimljivo, Vazduhoplovni korpus deluje sa vazduhoplovima koji imaju civilnu registraciju, iako imaju natpis GDF (Guyana Defence Force). Osim toga svi vazduhoplovi su karakteristično obojeni, te se tako može zaključiti da je reč o civilnim vazduhoplovima iako službuju u Vazduhoplovnom korpusu Gvajane.

Prvi vazduhoplovi koje je Vazduhoplovni korpus preuzeo bila su tri aviona Helio H295 Super Courier. Oni su bili u upotrebi od 1968. do 1971. godine. Već 1971. godine ovim avionima na smenu stiže sedam aviona Britten-Norman BN-2A Islander, koji su se u službi zadržali do 1998. godine.

Tokom 1975. godine za potrebe Vazduhoplovnog korpusa nabavljeni su i prvi helikopteri Aerospatiale SA-319B Alouette III. Helikopteri SA-319B zadržani su u upotrebi do 1982. godine. Iste godine kad su nabavljeni prvi helikopteri vazduhoplovna komponenta je dobila i avione Beechcraft King Air 200 i Cessna U206G Stationair. Oba aviona su nabavljena u po jednom primerku. Avion King Air 200 je povučen iz upotrebe tokom 1992. godine, dok je U206G zadržan sve do 1996. godine.

Već sledeće 1976. godine iz SAD su nabavljena tri helikoptera Bell 212 koja su se zadržala u upotrebi do 1994. godine. Iste godine su iz SAD stigla i četiri helikoptera Bell 206B JetRanger. Tokom 1979. godine nabavljeno je pet aviona Short SC-7 Skyvan 3M.

Novi zamah razvoju vazduhoplovne komponente dogodio se tokom osamdesetih godina XX veka. Već 1982. godine za potrebe vazduhoplovstva nabavlja se jedan avion Cessna 182J Skylane, koji je povučen iz upotrebe 1994. godine. Iz Brazila je 1984. godine nabavljen avion Embraer EMB-110P Bandeirante, koji je povučen iz upotrebe tokom 1994. godine. Iste godine iz SAD je stigao jedan helikopter Bell 412. Tokom 1985. godine iz Sovjetskog Saveza pristižu tri helikoptera Mi-8T koji su se zadržali u upotrebi do 1991. godine.

VAZDUHOPLOVNI KORPUS GVAJANE DANAS

Danas vazduhoplovna komponenta Gvajane ima personal od dvesta ljudi. Primarni zadatak vazduhohoplovstva je pre svega transport i održavanje veze, dok je sekundarni zadatak borba protiv narko mafije i kontrola pomorskog saubraćaja. Trenutno vazduhoplovstvo Gvajane koristi nekoliko vazduhoplova. U upotrebi je ostao samo jedan Short SC-7 Skyvan 3M koji se koristi zajedno sa jednim avionom Harbin Y-12 Turbo Panda, koji je iz Kine nabavljen 2002. godine. Od helikoptera koristi se jedan Bell 412 i dva helikoptera Bell 206B, što je ipak jako malo. Iz tih razloga 2004. godine helikopterska komponenta ojačana je sa dva helikoptera Rotorway Exec 162F.

ZAKLJUČAK

Vazduhoplovne snage Kooperativne Republike Gvajane u osnovi pokazatelj su zvanične politike te države, koja se za odbranu svog suvereniteta odlučila za potpuno drugačiji pristup u odnosu na Venecuelu, Peru ili Ekvador koji imaju snažna vazduhoplovstva sposobna za vođenje ofanzivnog rata. Gvajana se odlučila za razvoj vazduhoplovne komponente koja je pre svega namenjena potrebama civilnog društva, tako da to vazduhoplovstvo ima jako ograničenu vojnu primenu. Možda se razlog takvog pristupa razvoju vazduhoplovstva Gvajane može potrežiti u njenoj ekonomskoj razvijenosti i slaboj naseljenosti, što automatski dovodi do ovakovog oblika vazduhoplovnih snaga u kojima nema mesta borbenim vazduhoplovima.

FOTO GALERIJA

NE PROPUSTITE:

FELJTON VAZDUHOPLOVNE SNAGE LATINSKE AMERIKE 2. DEO: Ratno vazduhoplovstvo Perua

FELJTON VAZDUHOPLOVNE SNAGE LATINSKE AMERIKE 1. deo: Ratno vazduhoplovstvo Venecuele

FELJTON VAZDUHOPLOVNE SNAGE LATINSKE AMERIKE 3. DEO: Vazduhoplovne snage Ekvadora

FELJTON VAZDUHOPLOVNE SNAGE LATINSKE AMERIKE 4 DEO: Vazduhoplovstvo Republike Surinam

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.