KAKO SMO TESTIRALI MIRAGE 2000 U SFRJ: OSVRT NA JEDNU NA PRIČU U SVETLU MOGUĆE NABAVKE GRČKIH MIRAŽA

Andrej Mlakar


Priča grčkih medija da je Srbija zainteresovana za nabavku 24 borbena aviona Mirage 2000-5 Mk 2 podigla je popriličnu prašinu u domaćoj javnosti, posebno onoj koja diskutuje na društvenim mrežama i forumima o svemu pa i o ovoj temi.

    Javnost je po običaju raspolućena na pola na one koji su “ZA” i one koji su “PROTIV”. Dok javnost disukutuje da li Srbija treba da kupi Miraže ili ne, mi ćemo upoznati javnost sa jednom dalekom pričom o tome kako je nekadašnja SFRJ bila na ivici da kupi ovaj borbeni avion, ali onda se ipak opredelila za MiG-29.

    Jedan od probnih pilota koji je leteo Mirage 2000 bio je i nažalost prerano preminuli general Branko Bilbija, opitni pilot i kasnije komandnat Vazduhoplovno opitnog centra koji je testirao MiG-29 i Miraž-2000.

    O nekim svojim iskustvima deo priče izneo je general Bilbija u knjizi “MiG-29 Naša priča”, autora Danka Borojevića, Dragog Ivića i Željka Ubovića koja je doživela dva izdanja.

    Odluka o nabavci lovca nove generacije , za lovačku avijaciju RV i PVO donesena je početkom 1985. godine. U to vreme , projekat NA uveliko je hvatao zamajac, te je jedna bila u SAD. Osim toga neki naši opitni piloti boravili su u Francuskoj, i tom prilikom ispitivali višenamenski borbeni avion Mirage 2000.…

    U martu 1986. godine sam leteo na Mirage 2000.

    Iskustvo i ocena aviona veoma pozitivna.

    “U toku obilaska opitnog centra Istru-Marsej ušli smo u objekat-hangar u kome je uz celokupnu opremu i nadzor za ispitivanje, bio okačen Mirage 2000.

    Pitao sam: “Koju vrstu ispitivanja sada vršite? A avion je već bio u operativnoj upotrebi!”.

    “Uticaj elektromagnetnog zračenja na “Fly by wire”, rekoše.

    Podsećam da je tada cena čistog F-16 i Mirage-2000 bila preko 30 miliona dolara.

    Postavi komentar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.