PENTAGON UKRAJINSKOJ VOJCI ISPORUČUJE LANSIRNE MOSTOVE: Da li Kijev sprema vojsku za letnju ofanzivu

ANDREJ MLAKAR

U novom paketu vojne pomoći koji je saopštio državni sekretar SAD Entoni Blinken, koji je vredan 400 miliona dolara osim standardnog paketa municije za HIMARS i artiljeriju, topove kalibra 25 mm za borbena vozila pešadije i vojne opreme po prvi put biće isporučeni i lansirni mostovi za savladavanje vodenih prepreka.

Ovi lansirni mostovi po uzoru na ruske koji su postavljeni na tenku T-55, postavljeni su na telo tenka M-60 Paton sa koga je skinuta kupola. Pomenuta oprema inače dolazi direktno iz zaliha američke vojske.

Kako navode američki mediji zaliha ovih lansirnih mostova jedino postoji u korpusu mornaričke pešadije pošto je kopmena vojska svoje lansirne mostove zamenili sa teškim lansirnim mostovima „Wolverine“ koji se nalaze na telu tenka M-1 Abrams.

Ovi lansirni mostovi inače u naoružanju armije SAD nalaze se od sredine 1960-tih godina i upotrebljeni su bili za vreme Vijetamnskog rata. Novije verzije u upotrebi potiču s kraja 1980-tih, preciznije rečeno iz 1987. Posada ovog lansirnog mosta je dvočlana. Komandir je smešten u prostoru gde je nekad bila kupola i odakle upravlja hidraulikom sklapanja i postavljanja mosta, dok se vozač nalazi u prednjem delu.

Dužina mosta kada se sklopi iznosi 19m, a širine 3,65 m. Kako je rasla težina tenkova uvedeni su novi mostovi veće čvrstoće i sposobni da izdrže veliku težinu tenkova.

Most je sposoban da izdrži prelazak tenk M1A2 verzija SEPv3 čija ukupna masa sa dodatnim oklopom iznosi 72 tone, ali samo ako se postavi na kanal i rov čija širina nije veća od 15 m.

Vreme za postavljanje mosta preko rova ili manje vodene prepreke iznosi 10 minuta. Lanisrni most je nenaoružan i jedina zaštita je tenkovski okloo, kaoi bacači diminih kutija.

Zašto Ukrajini trebaju lansirni mostovi

Slanje američkih lansirnih mostova u Ukrajini imaće za cilj da one oklopne brigade koje budu stvorene ili stare prenaoružane dobiju dodatnu mobilnost i postanu podrška u ofanzivnim operacijama ne samo sa zapadnom, nego i tenkovima istočnog porekla da se olakša prelaz oklopu preko kanala, rovova i manjih rečica ali i zona gde vlada veliki glib zbog rasputice, da se obezebdi mobilnost ukrajinskih oklopnih i mehanizovanih brigada, ali i opcioni da u složenim situacijama se posebno izvuče zapadna tehnika u slučaju opkoljavanja, kako Rusima ne bi pala u ruke.

Veliki deo istočne Ukrajine je takođe prepun kratera od granata kalibara 203 mm i raketa 300 mm, što ponekad zna da natera oklopne jednice na kanalisanje na odrđene delove putava i onda lakše uništavanje. Inače valja dodati da je Ukrajina raspolagala sa velikim brojem lasnirnih mostova sovjetske proizvodnje, pa i sopsovenim nastalim na telu tenka T-64. Međutim njihovo stanje je nepoznati, sigurno je dosta toga prodato, a nešto i uništeno.

lansirni most, M60
FOTO: FOTO: PRINTSCREEN YOUTUBE/BUZZKILL

Taktičko tehnički podaci

Posada 2 vojnika, vozač i komandir

Dimenzije vozila sa lanisrnim mostom: težina sa mostom 51,3 t, dužina 11,28 m dužina trupa 7 m, širina 4 m i visina 3,9 m, dužina rasklopljenog mosta 19 m. Lansirni most može da bude postavljen nad rovom dubine 2,6 m

Nosivost mosta 60 t za starije verzije tenkova, za nove 72 tone. Vreme postavljanja 2-3 minuta.

Pogon: Dizel motor Continental AVDS-1790-2A dizel, jačine 750 KS

Maksimalna brzina na putu 48 km/h

Maksimalni radijus kretanja 460 km