BIVŠI SLOVENAČKI M-55S POKAZAO SE U RATU U UKRAJINI OTPORNIJI NEGO TENKOVI LEOPARD 2!

Andrej Mlakar

Slovenija je poslednjih dana oktobra 2022. godine železnicom iz deopa u Pivki poslala put Ukrajine 28 tenkova modernizovanih T-55 pod oznakom M-55S koji su do 2006 godine pripadali 74. oklopno mehanizovanom bataljonu „Kleščmani“ Maribor.

Prva jednica koja je primila ove tenkove bila je novoformirana jednica 74. oklopno mehanizovana brigada Ukrajinske vojske i ti tenkovi prvi put pojavili su se u okoloni Harkova postavljeni na granicu sa Rusijom.

Kako je vreme odmicalo 74. okmbr je dobila prvo borbena vozila pešadije, a zatim i američke tenkove Abrams. Slovenački M-55 krenuli su put različitih jednica.

Bivši slovenački tenkovi su imali okršaje sa ruskim jednicama, navodno dva su teško oštećena u dva slučaja na proleće i leto 2023 u susretu sa ruskim dronovima kamikazama Lancetima. Bilo kako bilo tenkovi su uprkos starosti pokazali su žilavost u odnosu na zapadne tenkove sa kojima su zapadni mediji najavljivali preokret i uspeh zapadne oklopne tehnike u konačnoj pobedi nad Rusijom.

Tenkovi M-55 su se ponovo pojavili doduše skriveno i ustanovljeno je da sada pripadaju 5. tenkovskoj brigadi Ukrajine.

U odnosu na orginalnu verziju tenka M-55 u zimu 2022 ti tenkovi su na bokove dobili kocke eksplozivno reaktivnog oklopa ERA 1 sa kojima je pojačana bočna zaštita tenka. Kasnije već u jesen 2023 tenkovi su na zadnji deo gde se nalazi pogonski deo (motor) dobili protivkumulativnu rešetkastu zaštitu.

Takođe novina je i postavljanje maskirne mreže koja smanjuje termo odraz tenka na tenkovsku cev koja ima termoizolacionu oblogu i na zadnji kupolni deo.

Iako je već prošlo godinu dana od odlaska tih tenkova iz Slovenije, mnogi smatraju da je to bila najveća grešeka slovenačkih vlasti, jer su ti tenkovi iako su povučeni trebali da budu kičma moći slovenačke vojske i da je odluka da ti tenkovi budu povučeni bila pogrešna. Inače tenkovi su posle okončanja projekta modernizacije uvedeni bili u operativnu potrebu Slovenačke vojske januara 2022.

Alpska modernizacija arsenala bivše JNA

Posle odlaska JNA iz Slovenije u toj državi ostalo je nešto više od 60 tenkova tipa T-55, koji su pripadali Mariborskom i Riječkom korpusu JNA koji su delili Sloveniju po zoni odgovornosti. Većina od tih tenkova bila je u veoma lošem stanju i pretio im je otpis. Prvi konkretni koraci napravljeni su 1994 godine, dok je besneo građanski rat u Hrvatskoj i Bosni.

Slovenija je u zajedničkoj saradnji sa Izraelom odlučila da modernizuje 60 tenkova T 55 koji su ostali od bivše JNA posle povlačenja oktobra 1991, ali je sa završetkom ratova na Balkanu ta cifra smanjena na 30 primeraka uključujući i dva školska tenka tj tenka za obuku posada takozvani mobilni simulator.

Slovenija je sa izraelskom kompanijom Elbit sistem potpisla ugovor o modernizacij tenka, a krajnji rezultat posle dugotrajnih ispitivanja bio je uvođenje tenkova januara 2002 godine u operativnu upotrebu i njihovo penzionisanje 2005 godine i povlačenje u stratešku rezervu na uštrb okolpnih točkaša Patira.

Zajednički jezik pronađen sa Izraelcima, koje embargo na uvoz naoružanja i vojne opreme nije preterano opterećivao. Prvi koraci su napravljeni tako što je odsečena cev kalibra 100 mm izvršeno peskarenje, a onda se pristupilo modernizaciji tenka ugradnjom nove opreme. Prvi protitp tenka je testiran u pustinji Negev u Izraelu i na poligonu Bač na Primorskoj.

Sva testiranja se uspešno obavljena, a posebno se odlično pokazao top.

Međutim slovenački mediji za razliku od vojske nisu bili nimalo naklonjeni ovom tenku, pa su ga znali poprilično da potkače i o njemu su često znali negativno da pišu.

Posle silnih peripetija 30 tenkova uključujući i dva vozila za obuku predata su 2002 na svečanoj ceremoniji 74. okmb „Kleščmani“ u Mariboru. Ti tenkovi su korišteni sve do 2006. godine kada je krenula reorganizacija, a taj bataljon prefiks oklopni ukinuti i preimenovan u pešadijski puk.

Slovenci su svoje M-55 S modifikovali po nekoliko osnovnih karakteristika vatrena moć, oklopna zaštita i pokretljivost.

Upornim i istrajnim radom dobijen je tek koji može da se nosi sa tenkovima poput T-72 i M-84.

Vatrena moć tenka poboljšana je uklanjanjem sovjetskog topa kalibra 100 mm i ugradnjom izraelskog 105 mm koji je baziran na britanskom L7, a koristio se na prvim serijama izraelskog tenka Merakava Mk1 i Mk2. Tim topom su inače ratovali tenkovi 211. okbr Izraelske vojske pukovnika Elija Geve protiv Sirijaca u Libanu 1982.

Inače tenkovi imaju slovenački sistem za upravljanje vatrom SUV SGS-55 slovenačke kompanije Fotona. Komandir tenka dobio je osmatračku spravu COMTS-55, dok je vozač opremljen Fotoninim periskopom COSRIS za dan i noć.

Oklopna zaštita tenka poboljšana je ugradnjom eksplozivno -reaktivnog oklopa „Super blaser“ firme „Rafael“ koji je povećao nivo zaštite tenka od kumulativnih projektila i protivoklopnih raketa.

Na M-55 S1 reaktivni tenk sastoji se od poloča sa eksplozivom postavljenih na čeonu i bočnu stranu tela tenka.

Težina dodatnog oklona je 4 tone, a težina tenka porasla je sa 36 , na 40 tona. Tenk je zadržao postojeći motor jačine 500 KS mada postoji opcija sa motorom od 600 KS.

Cena projekta iznosila je 53,3 miliona evra ili oko 100 miliona tadašnjih maraka.

Postavi komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.