ROBOTIZACIJA RATA U UKRAJINI 2 DEO: RUSKE BESPOSADNE INŽENJERIJSKE BORBENE PLATFORME

Andrej Mlakar

Rusija je od početka prošle 2023. i u tekućoj 2024 godini povećala znatno udeo kopnenih robotizovanih borbenih platformi u borbenim dejstvima u Ukrajini.

Broj takvih platformi se znatno uvećao, a osim onih na gusenicama pojavili su se i na točkovima kako bi se povećala brzina i prohodnost na zemljanim putevima i lakše savladalo raskvašeno zemljište.

Cilj ovakvih platformi jeste nastojanje da se izbegnu ljudske žrtve i da je lakše poslati jednu takvu platformu sa teškim mitraljezima NSV kalibra 12, 7 sa kapcitetom od 270 metaka ili automatskim bacačima granata ABG 17 i 30 kalibra 30 mm sa 250 granata nego pešadijsko odeljenje.

Takav slučaj dogodio se nedavno kada su u sukobu upotrebljene robotizovane besposadne platforme u sukobu kod Avdejevke sa 47. oklopno mehanizovanom brigadom. Od četiri takva vozila uništena su dva. Rusi garanatuju da je napad bio uspešen uprkos gubicima dve platfrome koji su uništene sa dva drona.

Navodno za sad problem predstavlja elektronsko ometanje, ali proizvođači garantuju da je na ovakva besposadna vozila moguće postaviti sisteme za ometanje dronova, kao i kod tenkova T-72B3M i T-90M. Vozilo je opremljebo uređajem za razminiranje UR-83P neutralizaciju protivtenkovskih mina, improvizovanih eksplozivnih naprava.

Čelnok

Je novo autonomno bezposadno vozilo za razminiranje koje se nalazi u fazi testiranja. Nastalo je na bazi tela vozila za istraživanje Arktika Vozilo ima elektromotor. Vozilo se izrađuje u dve verzije veliko (protip) i manje. Ovo vozilo ima dimenzije: dužine 3.800mm, širine 2.500 mm i viisne 3.400 mm, ima težinu od 1350 kg. Vozilo ima sposobnost kretanja po manjim vodenim površinama i brzina iznosi 5 km/h. Po kopnenim uređenim i neuređenim putevima brzina je 50 km/h, Jačina elektromotora 240V, odnosno 105A časova, autonomija delovanja do 6 časova. Ovo besposadno vozilo može da deluje u temperaturnim okvirima od -30 do +40 stepeni.

Stalker

Je novo besposadno inženjerijsko vozilo namenjeno za razminiranje koje se nalazi u fazi opitovanja na terenu. Ovo besposadno vozilo se koristi u blizini Avdejvke . Cilj ovog vozila je uklanjanje protivtenkovskih i protivpešadijskih mina posle okončanja borbenih dejstava. Ovakva vozila su namenjena da bi se smanjila opasnost po deminere Ministarstva za vanredne situacije.

Šmelj MGR-4

je besposadno inženjerijsko vozilo namenjeno za čišćenje protivpešadijskih mina tipa „Latica“. Ovo bezposadno vozilo ima ugrađene dodatne elemente za čišćenje mina svih vrsta. Od opreme Šmelj ima diskove za razminiranje Ant-1000. Opremljen je vitlom sa hidrauličnim pogonom i lančanim čekićem za čišćenje za otkrivanje i uklanjanje protivpešadijskih mina. Nema kabinu niti ručne kontrole. Daljinski upravljač je nadograđen da radi duže vreme.

Škorpion

Škorpion, najsavremenije rusko besposadno kopneno vozilo (UGV), koji je svoj operativni debi imalo u sirijskom građanskom ratu. Prvobitno dizajniran da odgovori na složene izazove urbanog ratovanja i čišćenja improvizovanih eksplozivnih naprava (IED) u Siriji, Škorpion je postao važan u ruskim vojnim operacijama. Njegove sposobnosti u kretanju teškim terenima, otkrivanju skrivenih eksploziva i izvršavanju zadataka uklanjanja bombi na daljinu pokazale su se neprocenjivim. Škorpion je težak oko 20 kilograma. Deluje u dometu od 3 km od operatera što mu daje prednost u visokorizičnim misijama uklanjanja bombi. Škorpion može da nosi ekploziv od 25 kg kako bi neutralisao eksplozivnu pretnju.

Postavi komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.